Kiitos, kun valitsit Sonera 365 -palvelun

Ota uusi palvelu käyttöön näiden ohjeiden avulla

Kiitos kun valitsit Office 365 -palvelun yrityksesi käyttöön Soneran kautta!
Palvelun avulla käytössäsi ovat aina uusimmat ominaisuudet muun muassa Word-, Excel- ja PowerPoint-ohjelmista. Office 365 -palvelussa ohjelmat päivittyvät automaattisesti. Voit järjestää online-kokouksia ja yhteystietosi pysyvät aina tallessa.
 
Office 365 tarjoaa sinulle joustavuutta ja kustannussäästöjä. Office 365 joustaa käyttötarpeen mukaan; voit lisätä käyttäjiä tai vaihtaa käyttäjäkohtaiset paketit aina tarpeen mukaan. Laskutus perustuu todelliseen käyttäjämäärään ja näin olleen käyttöön liittyvät kustannukset ovat aina tiedossa.

Office 365 kulkee aina mukanasi. Voit työskennellä tehokkaasti missä ja milloin vain, laitteesta riippumatta. Voit käsitellä asiakirjoja, käyttää sähköpostia, kalenteria ja jaettuja tiedostoja tai osallistua online-kokouksiin riippumatta siitä, oletko työpöytäsi ääressä tai käytätkö tietokonetta, tablettia vai puhelinta. Pääset kaikkialta omaan Office-ympäristöösi, jossa tiedostot ovat aina ajan tasalla ja viimeksi käyttämäsi materiaalit vain klikkauksen päässä. Voit käsitellä tiedostoja toimistolla pöytäkoneellasi ja jatkaa työtä toisaalla tabletilla tai älypuhelimella.

Palvelun käyttöönotto ei edellytä yritykseltäsi erillisiä laite- tai ohjelmistoinvestointeja tai IT-alan erityisosaamista.

Office 365:n osa-alueet

Sähköposti - Exchange Online

Palvelu sisältää yritystasoisen sähköpostin, joka on käytettävissä monipuolisen ja tutun Outlookin kautta. Se on saatavilla työpöytäversiona tai Outlook Web App -selainversiona. Käyttäjäkohtaisen postilaatikon koko on peräti 50 gigatavua ja lähetettyjen liitteiden enimmäiskoko 150 megatavua.

Lue lisää

Sähköposti, yhteystiedot ja jaettu kalenteri on käytettävissä ajasta ja paikasta riippumatta: voit tehdä työtä juuri siellä, missä haluat. Office 365 synkronoi sähköpostit, kalenterit ja yhteystiedot kaikissa laitteissa reaaliaikaisesti. Tiedot ovat siis aina ajan tasalla käyttämästäsi laitteesta riippumatta. Aikataulutus on helppoa. Jaetuista kalentereista näet, kuka on vapaa ja kuka varattu. Aikataulutus on helppoa ja mahdollisimman vaivatonta olinpaikasta riippumatta. Mobiilitiedot on suojattu - jos puhelimesi katoaa, ei huolta; Office 365:n avulla voit poistaa puhelimen tiedot etätoimintona ja estää niiden luvattoman käytön.

Sähköpostiviestit erottuvat paremmin, kun käytät niissä yksilöllistä muotoilua, ja ne ovat vaikuttavampia, kun lisäät niihin kuvia. Office 365:n avulla voit tehdä kumpaakin. Joihinkin palvelupaketteihin sisältyy hieman kehittyneempiä sähköpostiominaisuuksia, kuten arkistointivalmiudet oikeusprosesseja ja säädösten noudattamista varten sekä eDiscovery, jonka avulla voit tunnistaa, säilyttää ja analysoida koko yrityksen tietoja.

Näytä vähemmän

Skype for Business Online

Skypen pikaviestintä- ja neuvottelutyökalulla pidät kätevästi yhteyttä työkavereihisi. Voit viestiä niin yrityksen sisällä kuin yrityksen ulkopuolisille kumppaneille. Myös neuvotteluita on helppo järjestää, vaikka osapuolet olisivat ympäri maailmaa.

 

Lue lisää

Palvelu mahdollistaa luotettavan ja joustavan yhdistetyn viestinnän. Tavoitettavuustiedot, pikaviestitoiminnot, tietokoneiden väliset ääni- ja videopuhelut sekä online-kokoukset tukevat ryhmätyön tekemistä paikasta ja ajasta riippumatta. Palvelussa on mahdollista esimerkiksi tarkistaa nopeasti, onko työtoveri online-tilassa ja tavoitettavissa.

Ääni-, video- ja verkkoneuvottelutoiminnot tukevat kokousjärjestelyjä sekä yritykseen kuuluvien että ulkopuolisten henkilöiden kanssa. Työpöydän, online-luonnoslehtiöiden tai esitysten jakaminen on mahdollista yrityksen ja ulkopuolisten henkilöiden kanssa. Skype for Business Online -palvelun ominaisuudet kasvavat ajan myötä.

Ominaisuudet:
•    Pikaviestintä ja käytettävyys
•    VoIP- ja videovertaispuhelut
•    Ääni-, video- ja verkkoneuvottelut
•    Yhteydet Skype-verkoston kautta
•    Sovelluskehittäjän ympäristö
•    Käytettävissä Android-, iOS-, Mac-, Windows- ja verkkosovelluksissa

Näytä vähemmän

SharePoint Online


SharePoint Online on pilvipohjainen palvelu, joka auttaa organisaatioita jakamaan tietoa ja sujuvoittaa yhteistyötä työtovereiden, kumppaneiden ja asiakkaiden kanssa. SharePoint Onlinen avulla voidaan käyttää sisäisiä sivustoja, tiedostoja ja muita tietoja mistä tahansa – niin toimistosta, kotoa kuin mobiililaitteestakin käsin.

Lue lisää

Palvelu tukee tiedostojen jakamista ja yhteistyön tekemistä verkkosivustojen avulla helppokäyttöisillä työkaluilla. Keskitetylle sivustolle tallennettuja tiedostoja ja yritystietoja voi käsitellä missä tahansa reaaliaikaisesti. Voit käyttää SharePoint-uutissyötettä vaivattomasti paikasta riippumatta SharePoint-mobiilisovelluksilla, joita on saatavilla moniin eri laitteisiin.

Ennen kuin alat laatia ja määrittää organisaation SharePoint Online -ympäristöä, sinun on huomioitava muutama asia. Esimerkiksi se, miten organisaatio hallitsee sivustoja ja käyttäjiä. Aiotko tehdä erityisiä mukautuksia tai laatia ratkaisuja?

Lue lisää Microsoftin sivuilta

Ennen 9.3.2015 aktivoitu Microsoft Office 365 -palvelun SharePoint Online mahdollistaa kotisivupalvelun ominaisuuksien käytön. Tämän jälkeen aktivoitu palvelu ei sisällä kotisivupalvelun ominaisuuksia. Lisätietoa löydät Microsoftin sivulta englanniksi.

Näytä vähemmän

Office -sovellukset

Office 365 Business-, Business Premium-, Enterprise E3- ja ProPlus-käyttöoikeuksiin sisältyvät työpöytäversioina Microsoft Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook ja Publisher. Enterprise E3- ja ProPlus-käyttöoikeuksiin sisältyvät lisäksi Skype for Business (aikaisemmin Lync) ja Access.

Lue lisää

Online-versio Office 365 Office Online (aikaisemmin nimellä Office Web Apps) tarjoaa Microsoft Office -ohjelmistoista peruspilvipalvelut viestintään, sisältäen sähköpostin, online-viestinnän ja pilvitallennuksen dokumenttien jakamiseen ja muokkaamiseen eri laitteistoilla. Office Online sisältää muun muassa Wordin, Excelin ja Powerpointin. Office Online on ominaisuuksiltaan hieman suppeampi kuin työasemalle asennettava versio. Office Online on käytettävissä verkon yli. Office Online sisältyy kaikkiin Office 365 -paketteihin.
Käyttöjärjestelmiin saattaa liittyä rajoituksia, joista löydät yksityiskohtaisempaa seuraavilta Microsoftin sivuilta.

Office-järjestelmävaatimukset

Office 365 -järjestelmävaatimukset (Microsoft Technet, englanniksi)

Office Online -palvelukuvaus (Microsoft Technet, englanniksi)

Näytä vähemmän

OneDrive for Business

 

OneDrive for Business -sovelluksella saat verkkotallennustilaa yrityksen tiedostoille ja jaat ja tallennat tiedostoja.

Lue lisää

Sovelluksella voit muun muassa synkronoida työkoneen, käyttää tiedostoja mobiilisti, luoda ja muokata Office-asiakirjoja selaimessa. One Drive for Business -sovelluksella onnistuu myös sisäinen integrointi Office-työpöydän kanssa, reaaliaikainen Office-asiakirjojen yhteismuokkaaminen, asiakirjojen automaattinen versiointi ja historiatietojen tallennus.

Voit lukea lisää OneDrive for Business -sovelluksesta täältä (Microsoft Technet englanniksi).

Näytä vähemmän

Tutustu 365 sovellusten käyttöön

Aktivointi ja käyttöönotto

  • 1. Palveluun kirjautuminen
  • 2. Palvelun käyttö
  • 3. Verkkotunnuksen liittäminen
  • 4. Käyttäjien luominen ja kutsuminen palveluun
  • 1. Palveluun kirjautuminen

    Ensimmäisen kerran kun kirjaudut Office 365 -palveluun, sinua kehotetaan vaihtamaan salasana. Salasanan vaihto onnistuu seuraavasti:

    1. Kirjaudu palveluun sähköpostiviestissä olevan linkin kautta ja viestissä alempana olevilla tunnuksilla.
    2. Valitse Asetukset  > Office 365 -asetukset > Salasana.
    3. Kirjoita vanha salasana, sitten uusi salasana ja vahvista muutos.
    4. Tallenna muutokset.

    Vastedes käytät uutta juuri luotua salasanaa Office 365 -palveluun kirjautumisessa. Voit myös muuttaa salasanan koska tahansa sen jälkeen kun olet kirjautunut sisään.

  • 2. Palvelun käyttö

    Palvelu on nyt käyttöönottovalmis. Huomioithan kuitenkin Verkkotunnukseen liittämisen palveluun, josta löydät lisätietoa tältä sivulta.

    Palvelun käyttöön liittyvissä kysymyksissä sinua palvelee Sonera Käyttötuki numerossa 0600 15500 (puhelinmaksu/min + pvm/mpm). Käyttötuki on auki arkisin klo 8–20 ja lauantaisin 9–16.30.

  • 3. Verkkotunnuksen liittäminen

    Verkkotunnuksen liittämiseen löydät lisätietoja tältä sivulta valitsemalla sivun ylälaidasta kohdan "Verkkotunnuksen liittäminen".

  • 4. Käyttäjien luominen ja kutsuminen palveluun

    Office 365 -palvelun käyttäjähallintaan käytetään Sonera Sovelluskauppaa.

    Käyttäjien lisääminen tai poistaminen tapahtuu Sovelluskaupassa kohdassa Tili > Käyttäjät > Kutsu käyttäjiä. Kutsu käyttäjiä syöttämällä sähköpostiosoite käsin tai lataamalla lista sähköposteista, jos kutsuttavia on paljon. Uusille käyttäjille lähtee sähköpostiviesti (kutsu). Sähköpostiviestissä pyydetään käyttäjää hyväksymään kutsu ja aktivoimaan oma tilinsä seuraamalla sähköpostiviestissä olevia ohjeita ja klikkaamalla aktivointilinkkiä.

    Uuden käyttäjän luominen antaa käyttäjälle samalla käyttöoikeuden sähköpostilaatikkoon. Suosittelemme, että luot uuden käyttäjän suoraan oikean verkkotunnuksen alle. Uuden käyttäjän luominen ei vielä luo käyttäjälle varsinaista sähköpostitiliä. Tässä vaiheessa käyttäjälle lähtee kutsu, jonka ohjeita noudattamalla käyttäjä voi luoda itselleen varsinaisen sähköpostitilin.

Verkkotunnuksen liittäminen palveluun

  • 1.Office 365 + Sonera Verkkotunnuspalvelu + verkkotunnuksen liittäminen palveluun puolestasi
  • 2.Office 365 + Sonera Verkkotunnuspalvelu + verkkotunnuksen liittäminen itse palveluun
  • 3. Office 365 + olemassa oleva verkkotunnus + verkkotunnus liitetään palveluun puolestasi
  • 4.Office 365 + olemassa oleva Soneran verkkotunnus + liitän verkkotunnuksen itse palveluun
  • 5.Office 365 + verkkotunnus jää nykyisen palveluntarjoajan ylläpitoon + liitän verkkotunnuksen itse palveluun
  • 1.Office 365 + Sonera Verkkotunnuspalvelu + verkkotunnuksen liittäminen palveluun puolestasi

    Olet tilannut Soneralta Office 365 -palvelun yhteyteen vuodeksi veloituksetta kuuluvan verkkotunnuksen, Sonera Verkkotunnuspalveluna. Maksat verkkotunnuksen myöntävän organisaation maksut itse. Olet samaan aikaan tilannut Soneralta maksullisena toimenpiteenä että verkkotunnus liitetään palveluun puolestasi.

    Sonera hoitaa verkkotunnukseen liittyvän rekisteröinnin ja verkkotunnuksen liittämisen Office 365 -palveluun puolestasi ja ilmoittaa kun palvelu on valmis käyttöönotettavaksi. Saat Soneralta viestin kun toimitus on valmis.

    Sinun pitää kuitenkin luoda palveluun halutut käyttäjät itse. Suosittelemme, että teet tämän vasta siinä vaiheessa, kun olet saanut Soneralta ilmoituksen valmistuneesta palvelusta. Suosittelemme, että luot uuden käyttäjän suoraan oikean verkkotunnuksen alle. Käyttäjähallinta tehdään Sonera Sovelluskaupassa. Lue lisää kohdasta 4. Käyttäjien luominen ja kutsuminen palveluun.

  • 2.Office 365 + Sonera Verkkotunnuspalvelu + verkkotunnuksen liittäminen itse palveluun

    1. Kirjaudu Sovelluskauppaan.
    2. Sovelluskaupassa näet ensimmäisenä sovelluksesi. Vie hiiri Office 365 -kuvakkeen päälle ja sen oikeaan yläkulmaan ilmestyy pieni hammasrattaan kuva. Klikkaa hammasratasta ja sitten ”Hallinnoi Sovellusta”.
    3. Valitse "Toimialueet".
    4. Valitse "Lisää toimialue".
    5. Kirjoita verkkotunnuksesi (esim. yritys.fi) auenneeseen ikkunaan ja klikkaa ”Lisää toimialue”.
    6. Ota auenneesta näkymästä talteen TXT-tietue (muotoa: MS=ms12345678).
    7. Sulje auennut pieni ikkuna painamalla ruksia sen oikeasta yläkulmasta.
    8. Lähetä TXT/MS-tietue sähköpostilla osoitteeseen hostmaster@sonera.com. Lähetä sähköposti samasta sähköpostilaatikosta, johon sait Soneralta Office 365 -palvelun käyttäjätunnukset. Mainitse sähköpostissa verkkotunnus, minkä haluat liittää Office 365 -palveluun ja pyydä Soneraa lisäämään antamasi TXT-tietue verkkotunnuksen tietoihin ja ilmoittamaan sinulle kun lisäys on tehty.
    9. Kun saat Soneralta vastauksen, että tietue on lisätty, mene takaisin Sovelluskauppaan ja toimialueisiin aiempien ohjeiden mukaisesti.
    10. Valitse listalta aiemmin lisäämäsi verkkotunnus ja klikkaa hammasrattaan kuvaa samalta riviltä oikeasta laidasta. Valitse ”Vahvista toimialue”. Valitse uudelleen aukeavasta ikkunasta ”Vahvista toimialue”.
    11. Toimialue on nyt vahvistettu Sovelluskaupasta. Jos saat virheilmoituksen, niin varmista ensin että verkkotunnus (esim. yritys.fi) on syötetty oikein Sovelluskauppaan. Jos syötit verkkotunnuksen väärin, niin valitse tunnuksen riviltä oikeasta laidasta hammasrattaan kuva ja poista toimialue. Lisää tämän jälkeen toimialue edellä olevien ohjeiden mukaisesti uudelleen. Huom! Lähetä myös TXT tietueen uudelleen osoitteeseen hostmaster@sonera.com. Jos olet mielestäsi syöttänyt kaikki tiedot oikein, ja siitä huolimatta saat virheilmoitusken, ota yhteyttä Sonera Sovelluskaupan asiakastukeen numerossa 0203 44590.
    12. Seuraavaksi verkkotunnus pitää käydä vahvistamassa Office 365 -palvelun pääkäyttäjäportaalissa. Mene Office 365 -pääkäyttäjäportaaliin ja ota esille Soneralta saamasi sähköposti, jossa on pääkäyttäjätunnukset (esim. admin@esimerkki.onmicrosoft.com).
    13. Kirjaudu sisään palveluun sähköpostissa olevilla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Jos olet jo muuttanut salasanan, käytä muuttamaasi salasanaa.
    14. Jos sähköpostien saapumisesta on jo aikaa eikä salasana enää kelpaa tai salasana on unohtunut, sinun tulee olla yhteydessä Soneraan numeroon 020344590 ja pyytää uusi salasana.
    15. Kun olet kirjautunut sisään, alkuruudussa lukee teksti ”Järjestelmänvalvoja > Aktiiviset käyttäjät”. Paina tätä tekstiä päästäksesi itse hallintapaneeliin.
    16. Valitse vasemmalla olevasta valikosta ”TOIMIALUEET”.
    17. Näet kaikki verkkotunnukset, jotka olet aiemmin määrittänyt palveluun listattuina. Valitse se verkkotunnus, jota nyt olet aktivoimassa ja paina oikealta ”TOIMINTO”-sarakkeen alta ”Aloita määritys”-tekstiä.
    18. Valitse aukeavasta näkymästä ”OK, tietue on lisätty”.
    19. Valitse ”Seuraava”.
    20. Ohita käyttäjien lisäys seuraavassa vaiheessa valitsemalla ”Ohita tämä vaihe”.
    21. Valitse ”Seuraava”.
    22. Valitse ”Ei…. Haluan hallita DNS-tietoja itse”.
    23. Seuraavassa ruudussa voit valita palvelut, jotka haluat liittää Office 365 -palveluun. Jos haluat siirtää kaikki valitut palvelut tähän palveluun, niin jätä kaikki kohdat valituksi ja valitse alempaa ”Seuraava”.
    24. Nyt sinulle aukeaa ruutu, jossa on paljon eri tietueita. Kaikki MX-, CNAME-, TXT- ja SRV-rivit pitää välittää Soneralle sähköpostilla. Helpoin tapa on yleensä asetella tiedot näytölle niin, että kaikki on näkyvissä kerralla ja ottaa kuvankaappaus. Tallennettu kuvankaappaus voidaan lähettää kuvatiedostona Soneralle sähköpostin liitteenä. Sisällytä kaikki yllä mainitut tiedot selkeässä muodossa sähköpostiin ja lähetä se hostmaster@sonera.com. Mainitse sähköpostissa, että haluat liittää seuraavat DNS-tiedot verkkotunnukseesi, jotta saat Office 365 -palvelun käyttöösi. Pyydä sähköpostissa myös kuittaus kun muutos on tehty.
    25. Sulje Office 365 -portaalissa tietuenäkymä painamalla oikeasta yläkulmasta mustaa ruksia.
    26. Mikäli sinulla on jo ollut käytössä verkkotunnuksesi mukaiset sähköpostiosoitteet (etunimi.sukunimi@verkkotunnuksesi.fi), niin viimeistään tässä vaiheessa on hyvä varmuuskopioida sähköpostit talteen vanhasta sähköpostista ja valmistautua sähköpostitilien muutokseen.
    27. Kun saat Soneralta vahvistuksen, että DNS/MX-tietueet on muutettu pyyntösi mukaisesti, niin palaa vielä Office 365 -pääkäyttäjäportaaliin pääkäyttäjätunnuksilla ja mene takaisin toimialueisiin. Valitse sen verkkotunnuksen rivi, jota olet lisäämässä palveluun ja valitse oikeasta laidasta ”Aloita määritys”. Viimeistele määritys valitsemalla Vaiheessa 3 alhaalta ”Ok, tietueet on lisätty”. Valitse sitten ”Valmis”.
    28. Verkkotunnuksesi on nyt määritetty ja sähköpostien pitäisi toimia normaalisti Office 365 -palvelussa. Voit aloittaa käyttäjien luomisen palveluun ja ensisijaisten sähköpostiosoitteiden muuttamisen muotoon etunimi.sukunimi@verkkotunnuksesi.fi. Lisätietoa löydät tältä sivulta kohdasta Aktivointi ja käyttöönotto > 4. Käyttäjien luominen ja kutsuminen palveluun.

  • 3. Office 365 + olemassa oleva verkkotunnus + verkkotunnus liitetään palveluun puolestasi

    Olet tilannut Soneralta Office 365 -palvelun yhteyteen, että verkkotunnus liitetään palveluun puolestasi. Toimenpide on maksullinen. Verkkotunnus siirretään Soneran ylläpitoon.

    Sonera hoitaa verkkotunnukseen liittyvän siirtopyynnön ja verkkotunnuksen liittämisen Office 365 -palveluun puolestasi ja ilmoittaa kun palvelu on valmis käyttöönotettavaksi. Saat Soneralta viestin kun toimitus on valmis.

    Sinun pitää kuitenkin luoda palveluun halutut käyttäjät itse. Suosittelemme, että teet tämän vasta siinä vaiheessa, kun olet saanut Soneralta ilmoituksen valmistuneesta palvelusta. Suosittelemme, että luot uuden käyttäjän suoraan oikean verkkotunnuksen alle. Käyttäjähallinta tehdään Sonera Sovelluskaupassa. Lue lisää kohdasta 4. Käyttäjien luominen ja kutsuminen palveluun.

  • 4.Office 365 + olemassa oleva Soneran verkkotunnus + liitän verkkotunnuksen itse palveluun

    Sinulla on verkkotunnus, jonka  haluat siirtää Soneran ylläpitoon Office 365 -palvelun tilauksen yhteydessä. Liität verkkotunnuksen Office 365 -palveluun itse.

    Sonera hoitaa verkkotunnukseen liittyvän siirtopyynnön puolestasi. Saat Soneralta viestin kun siirtoon liittyvä työ on valmis ja voit aloittaa verkkotunnuksen liittämisen Office 365 -palveluun.

    Sinun pitää kuitenkin luoda palveluun halutut käyttäjät itse. Suosittelemme, että teet tämän vasta siinä vaiheessa, kun olet saanut Soneralta ilmoituksen valmistuneesta palvelusta. Suosittelemme, että luot uuden käyttäjän suoraan oikean verkkotunnuksen alle. Käyttäjähallinta tehdään Sonera Sovelluskaupassa. Lue lisää tällä sivustolla olevasta kohdasta 4. Käyttäjien luominen ja kutsuminen palveluun.

     

    1.Kirjaudu Sovelluskauppaan.
    2. Sovelluskaupassa näet ensimmäisenä sovelluksesi. Vie hiiri Office 365 -kuvakkeen päälle ja sen oikeaan yläkulmaan ilmestyy pieni hammasrattaan kuva. Klikkaa hammasratasta ja sitten ”Hallinnoi Sovellusta”.
    3. Valitse "Toimialueet".
    4. Valitse "Lisää toimialue".
    5. Kirjoita verkkotunnuksesi (esim. yritys.fi) auenneeseen ikkunaan ja klikkaa ”Lisää toimialue”.
    6. Ota auenneesta näkymästä talteen TXT-tietue (muotoa: MS=ms12345678).
    7. Sulje auennut pieni ikkuna painamalla ruksia sen oikeasta yläkulmasta.
    8. Lähetä TXT/MS-tietue sähköpostilla osoitteeseen hostmaster@sonera.com. Lähetä sähköposti samasta sähköpostilaatikosta, johon sait Soneralta Office 365 -palvelun käyttäjätunnukset. Mainitse sähköpostissa verkkotunnus, minkä haluat liittää Office 365 -palveluun ja pyydä Soneraa lisäämään antamasi TXT-tietue verkkotunnuksen tietoihin ja ilmoittamaan sinulle kun lisäys on tehty.
    9. Kun saat Soneralta vastauksen, että tietue on lisätty, mene takaisin Sovelluskauppaan ja toimialueisiin aiempien ohjeiden mukaisesti.
    10. Valitse listalta aiemmin lisäämäsi verkkotunnus ja klikkaa hammasrattaan kuvaa samalta riviltä oikeasta laidasta. Valitse ”Vahvista toimialue”. Valitse uudelleen aukeavasta ikkunasta ”Vahvista toimialue”.
    11. Toimialue on nyt vahvistettu Sovelluskaupasta. Jos saat virheilmoituksen, niin varmista ensin että verkkotunnus (esim. yritys.fi) on syötetty oikein Sovelluskauppaan. Jos syötit verkkotunnuksen väärin, niin valitse tunnuksen riviltä oikeasta laidasta hammasrattaan kuva ja poista toimialue. Lisää tämän jälkeen toimialue edellä olevien ohjeiden mukaisesti uudelleen. Huom! Lähetä myös TXT tietueen uudelleen osoitteeseen hostmaster@sonera.com. Jos olet mielestäsi syöttänyt kaikki tiedot oikein, ja siitä huolimatta saat virheilmoitusken, ota yhteyttä Sonera Sovelluskaupan asiakastukeen numerossa 0203 44590.
    12. Seuraavaksi verkkotunnus pitää käydä vahvistamassa Office 365 -palvelun pääkäyttäjäportaalissa. Mene Office 365 -pääkäyttäjäportaaliin ja ota esille Soneralta saamasi sähköposti, jossa on pääkäyttäjätunnukset (esim. admin@esimerkki.onmicrosoft.com).
    13. Kirjaudu sisään palveluun sähköpostissa olevilla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Jos olet jo muuttanut salasanan, käytä muuttamaasi salasanaa.
    14. Jos sähköpostien saapumisesta on jo aikaa, eikä salasana enää kelpaa tai salasana on unohtunut, sinun tulee olla yhteydessä Soneraan numeroon 020344590 ja pyytää uusi salasana.
    15. Kun olet kirjautunut sisään, alkuruudussa lukee teksti ”Järjestelmänvalvoja > Aktiiviset käyttäjät”. Paina tätä tekstiä päästäksesi itse hallintapaneeliin.
    16. Valitse vasemmalla olevasta valikosta ”TOIMIALUEET”.
    17. Näet kaikki verkkotunnukset, jotka olet aiemmin määrittänyt palveluun listattuina. Valitse se verkkotunnus, jota nyt olet aktivoimassa ja paina oikealta ”TOIMINTO”-sarakkeen alta ”Aloita määritys”-tekstiä.
    18. Valitse aukeavasta näkymästä ”OK, tietue on lisätty”.
    19. Valitse ”Seuraava”.
    20. Ohita käyttäjien lisäys seuraavassa vaiheessa valitsemalla ”Ohita tämä vaihe”.
    21. Valitse ”Seuraava”.
    22. Valitse ”Ei…. Haluan hallita DNS-tietoja itse”.
    23. Seuraavassa ruudussa voit valita palvelut, jotka haluat liittää Office 365 -palveluun. Jos haluat siirtää kaikki valitut palvelut tähän palveluun, niin jätä kaikki kohdat valituksi ja valitse alempaa ”Seuraava”.
    24. Nyt sinulle aukeaa ruutu, jossa on paljon eri tietueita. Kaikki MX-, CNAME-, TXT- ja SRV-rivit pitää välittää Soneralle sähköpostilla. Helpoin tapa on yleensä asetella tiedot näytölle niin, että kaikki on näkyvissä kerralla ja ottaa kuvankaappaus. Tallennettu kuvankaappaus voidaan lähettää kuvatiedostona Soneralle sähköpostin liitteenä. Sisällytä kaikki yllä mainitut tiedot selkeässä muodossa sähköpostiin ja lähetä se hostmaster@sonera.com. Mainitse sähköpostissa, että haluat liittää seuraavat DNS-tiedot verkkotunnukseesi, jotta saat Office 365 -palvelun käyttöösi. Pyydä sähköpostissa myös kuittaus kun muutos on tehty.
    25. Sulje Office 365 -portaalissa tietuenäkymä painamalla oikeasta yläkulmasta mustaa ruksia.
    26. Mikäli sinulla on jo ollut käytössä verkkotunnuksesi mukaiset sähköpostiosoitteet (etunimi.sukunimi@verkkotunnuksesi.fi), niin viimestään tässä vaiheessa on hyvä varmuuskopioida sähköpostit talteen vanhasta sähköpostista ja valmistautua sähköpostitilien muutokseen.
    27. Kun saat Soneralta vahvistuksen, että DNS/MX-tietueet on muutettu pyyntösi mukaisesti, niin palaa vielä Office 365 -pääkäyttäjäportaaliin pääkäyttäjätunnuksilla ja mene takaisin toimialueisiin. Valitse sen verkkotunnuksen rivi, jota olet lisäämässä palveluun ja valitse oikeasta laidasta ”Aloita määritys”. Viimeistele määritys valitsemalla Vaiheessa 3 alhaalta ”Ok, tietueet on lisätty”. Valitse sitten ”Valmis”.
    28. Verkkotunnuksesi on nyt määritetty ja sähköpostien pitäisi toimia normaalisti Office 365 -palvelussa. Voit aloittaa käyttäjien luomisen palveluun ja ensisijaisten sähköpostiosoitteiden muuttamisen muotoon etunimi.sukunimi@verkkotunnuksesi.fi. Lisätietoa löydät tältä sivulta kohdasta Aktivointi ja käyttöönotto > 4. Käyttäjien luominen ja kutsuminen palveluun.

  • 5.Office 365 + verkkotunnus jää nykyisen palveluntarjoajan ylläpitoon + liitän verkkotunnuksen itse palveluun


    Minulla on jo verkkotunnus ja se jää nykyiselle palveluntarjoajalle (ei Sonera) ylläpitoon. Liitän verkkotunnuksen Office 365 -palveluun itse.
     
    Ohjeet verkkotunnuksen liittämiseen:

    1. Kirjaudu Sovelluskauppaan.
    2. Sovelluskaupassa näet ensimmäisenä sovelluksesi. Vie hiiri Office 365 -kuvakkeen päälle ja sen oikeaan yläkulmaan ilmestyy pieni hammasrattaan kuva. Klikkaa hammasratasta ja sitten ”Hallinnoi Sovellusta”.
    3. Valitse "Toimialueet".
    4. Valitse "Lisää toimialue".
    5. Kirjoita verkkotunnuksesi (esim. yritys.fi) auenneeseen ikkunaan ja klikkaa ”Lisää toimialue”.
    6. Ota auenneesta näkymästä talteen TXT-tietue (muotoa: MS=ms12345678).
    7. Sulje auennut pieni ikkuna painamalla ruksia sen oikeasta yläkulmasta.
    8. Lähetä TXT/MS-tietue sähköpostilla verkkotunnuksen nimipalveluiden tarjoajallesi. Mainitse sähköpostissa verkkotunnus, jonka haluat liittää Office 365 -palveluun ja pyydä palveluntarjoajaa lisäämään antamasi TXT-tietue verkkotunnuksen tietoihin ja ilmoittamaan sinulle kun lisäys on tehty.
    9. Kun saat nimipalveluiden tarjoajalta vastauksen, että tietue on lisätty, niin mene takaisin Sonera Sovelluskauppaan ja toimialueisiin aiempien ohjeiden mukaisesti.
    10. Valitse listalta aiemmin lisäämäsi verkkotunnus ja klikkaa hammasrattaan kuvaa samalta riviltä oikeasta laidasta. Valitse ”Vahvista toimialue”. Valitse uudelleen aukeavasta ikkunasta ”Vahvista toimialue”.
    11. Toimialue on nyt vahvistettu Sovelluskaupasta. Jos saat virheilmoituksen, niin varmista ensin että verkkotunnus (esim. yritys.fi) on syötetty oikein Sovelluskauppaan. Jos syötit verkkotunnuksen väärin, niin valitse tunnuksen riviltä oikeasta laidasta hammasrattaan kuva ja poista toimialue. Lisää tämän jälkeen toimialue edellä olevien ohjeiden mukaisesti uudelleen. Huom! Lähetä myös TXT-tietueen uudelleen nimipalvelun tarjoajalle. Jos olet mielestäsi syöttänyt kaikki tiedot oikein, ja siitä huolimatta saat virheilmoituksen, ota yhteyttä Sonera Sovelluskaupan asiakastukeen numerossa 0203 44590.
    12. Seuraavaksi verkkotunnus pitää käydä vahvistamassa Office 365 -palvelun pääkäyttäjäportaalissa. Mene Office 365 -pääkäyttäjäportaaliin ja ota esille Soneralta saamasi sähköposti, jossa on pääkäyttäjätunnukset (esim. admin@esimerkki.onmicrosoft.com).
    13. Kirjaudu sisään palveluun sähköpostissa olevilla käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Jos olet jo muuttanut salasanan, käytä muuttamaasi salasanaa.
    14. Jos sähköpostien saapumisesta on jo aikaa, eikä salasana enää kelpaa tai salasana on unohtunut, sinun tulee olla yhteydessä Soneraan numeroon 020344590 ja pyytää uusi salasana.
    15. Kun olet kirjautunut sisään, alkuruudussa lukee teksti ”Järjestelmänvalvoja > Aktiiviset käyttäjät”. Paina tätä tekstiä päästäksesi itse hallintapaneeliin.
    16. Valitse vasemmalla olevasta valikosta ”TOIMIALUEET”.
    17. Näet kaikki verkkotunnukset, jotka olet aiemmin määrittänyt palveluun listattuina. Valitse se verkkotunnus, jota nyt olet aktivoimassa ja paina oikealta ”TOIMINTO”-sarakkeen alta ”Aloita määritys”-tekstiä.
    18. Valitse aukeavasta näkymästä ”OK, tietue on lisätty”.
    19. Valitse ”Seuraava”.
    20. Ohita käyttäjien lisäys seuraavassa vaiheessa valitsemalla ”Ohita tämä vaihe”.
    21. Valitse ”Seuraava”.
    22. Valitse ”Ei…. Haluan hallita DNS-tietoja itse”.
    23. Seuraavassa ruudussa voit valita palvelut, jotka haluat liittää Office 365 -palveluun. Jos haluat siirtää kaikki valitut palvelut tähän palveluun, niin jätä kaikki kohdat valituksi ja valitse alempaa ”Seuraava”.
    24. Nyt sinulle aukeaa ruutu, jossa on paljon eri tietueita. Kaikki MX-, CNAME-, TXT- ja SRV-rivit pitää välittää nimipalveluiden tarjoajalle sähköpostilla. Helpoin tapa on yleensä asetella tiedot näytölle niin, että kaikki on näkyvissä kerralla ja ottaa kuvankaappaus. Tallennettu kuvankaappaus voidaan lähettää kuvatiedostona palveluntarjoajalle sähköpostin liitteenä. Sisällytä kaikki yllä mainitut tiedot selkeässä muodossa sähköpostiin ja lähetä se nimipalveluiden tarjoajalle. Mainitse sähköpostissa, että haluat liittää seuraavat DNS-tiedot verkkotunnukseesi, jotta saat Office 365 -palvelun käyttöösi. Pyydä sähköpostissa myös kuittaus kun muutos on tehty.
    25. Sulje Office 365 -portaalissa tietuenäkymä painamalla oikeasta yläkulmasta mustaa ruksia.
    26. Mikäli sinulla on jo ollut käytössä verkkotunnuksesi mukaiset sähköpostiosoitteet (etunimi.sukunimi@verkkotunnuksesi.fi), niin viimestään tässä vaiheessa on hyvä varmuuskopioida sähköpostit talteen vanhasta sähköpostista ja valmistautua sähköpostitilien muutokseen.
    27. Kun saat nimipalveluiden tarjoajalta vahvistuksen, että DNS/MX-tietueet on muutettu pyyntösi mukaisesti, niin palaa vielä Office 365 -pääkäyttäjäportaaliin pääkäyttäjätunnuksilla ja mene takaisin toimialueisiin. Valitse sen verkkotunnuksen rivi, jota olet lisäämässä palveluun ja valitse oikeasta laidasta ”Aloita määritys”. Viimeistele määritys valitsemalla Vaiheessa 3 alhaalta ”Ok, tietueet on lisätty”. Valitse sitten ”Valmis”.
    28. Verkkotunnuksesi on nyt määritetty ja sähköpostien pitäisi toimia normaalisti Office 365 -palvelussa. Voit aloittaa käyttäjien luomisen palveluun ja ensisijaisten sähköpostiosoitteiden muuttamisen muotoon etunimi.sukunimi@verkkotunnuksesi.fi. Lisätietoa löydät tältä sivulta kohdasta Aktivointi ja käyttöönotto > 4. Käyttäjien luominen ja kutsuminen palveluun.

Tärkeitä tekstejä ja linkkejä

  • Sovelluskauppa
  • Office 365 -käyttöoikeus
  • Verkkotunnus
  • Office 365 -palvelun hallinta
  • Office 365 -palveluun vaihto
  • Pääkäyttäjä
  • Sovelluskauppa

     Sonera Sovelluskauppa on paikka pilvipalveluiden hallintaan, kokeiluun ja ostamiseen. Sovelluskauppatili on yrityksellesi ilmainen, ja tarvitset sen, jos haluat tilata ja hallinnoida sovelluksia ja niiden käyttöoikeuksia itsepalveluna. Voit käyttää kaikkia ostamiasi sovelluksia kirjautumalla Sovelluskauppaan.

    Mikäli sinulla ei ole tiliä Sovelluskauppaan, sinulle on lähetetty sähköpostiin kutsu Sovelluskauppaan, jota hyväksymällä pääset hyödyntämään Sovelluskaupan ominaisuuksia. Sonera Sovelluskauppa toimii Office 365 -palvelun käyttäjähallinnan työkaluna.

    Sovelluskaupassa on tarjolla myös muita yrityskäyttöön tarkoitettuja sovelluksia. Suurinta osaa sovelluksista voit myös kokeilla maksutta 30 päivää. Voit hallinnoida Sovelluskaupasta hankkimiasi sovelluksia yhdestä ja samasta paikasta. Kaikki Sovelluskaupan kautta hankitut sovellukset laskutetaan samalla laskulla. Sovelluskaupalla on suomalainen tukinumero, josta saat vastauksia Sovelluskauppaan liittyviin kysymyksiin.

    Suosittelemme, että käytät selaimena Mozilla Firefoxia, Google Chromea, Safaria tai uusinta Internet Exploreria, jotta voit hyödyntää kaikkia Sovelluskaupan ominaisuuksia.

    Siirry Sovelluskaupan sivulle 

  • Office 365 -käyttöoikeus

    Käyttöoikeus tarkoittaa palvelun käyttöä varten tarvittavaa lisenssiä. Yksi käyttöoikeus vastaa yhtä lisenssiä. Jokaisella käyttäjällä pitää olla palvelun käyttöä varten oma käyttöoikeus. Käyttäjien eli lisenssien määrä on palveluun nimetyn pääkäyttäjän hallittavissa Sonera Sovelluskaupassa. Lisenssimäärä toimii myös laskutuksen perusteena.

    Palvelun pääkäyttäjä voi tarvittaessa tilata käytössä olevaan palveluun lisää käyttöoikeuksia Sovelluskaupassa kohdasta Hallinnoi sovelluksia > Päivitä tilaus > Päivitä Käyttäjämäärä tarpeen mukaan. Tämän jälkeen palveluun voi lisätä käyttäjiä.

    Kirjaudu sisään Sovelluskauppaan

  • Verkkotunnus

    Verkkotunnus antaa mahdollisuuden käyttää omaa yksilöllistä nimeä sähköpostin ja nettisivujen osoitteena. Omalla verkkotunnuksella yrityksesi voi esiintyä yksilöivällä nimellä sähköpostiviesteissä ja nettisivuilla. Verkkotunnukselle voi valita päätteen useista vaihtoehdoista. Se voi esimerkiksi olla muotoa yritys.fi tai yritys.com.

    Office 365 -palvelu toimitetaan aina niin sanotulla geneerisellä jotain.onmicrosoft.com-tyyppisellä osoitteella. Kun palvelu on toimitettu yritykselle, se voi itse liittää haluamansa verkkotunnuksen palveluun. Verkkotunnus voi olla jo olemassa oleva tai uutena hankittava. Verkkotunnuksen liittäminen Office 365 -palveluun on yrityksen vastuulla.

    Microsoft Office 365 -palvelussa on mahdollista käyttää yrityksen olemassa olevaa verkkotunnusta. Jos verkkotunnus on muun kuin Soneran ylläpidossa ja yritys haluaa, että Sonera liittää verkkotunnuksen Soneran kautta tilattuun Microsoft Office 365 -palveluun, verkkotunnus siirretään Soneran ylläpitoon. Tässä tapauksessa verkkotunnuksen liittäminen palveluun on erikseen tilattava maksullinen palvelu. Lue lisää verkkotunnuksen liittämisestä kohdasta Palvelun aktivointi- ja käyttöönottoprosessi, kohta 3.

    Mikäli yritykselläsi ei ole verkkotunnusta, suosittelemme Sonera Verkkotunnuspalvelua. Kun uusi yritys sopii Soneran kanssa Microsoft Office 365 -palvelusta, yritys saa vuodeksi yhden verkkotunnuksen ilman aloitus- ja kuukausimaksua Sonera Verkkotunnuspalveluna. Verkkotunnuspalvelusta tehdään erillinen sopimus. Verkkotunnuksen osalta yritykseltä veloitetaan verkkotunnuksen myöntävän organisaation maksut. Vuoden jälkeen Sonera laskuttaa asiakkaalta verkkotunnuksen maksut kulloinkin voimassaolevan hinnaston mukaisesti.

    Lue lisää verkkotunnuksen liittämisestä tältä sivulta osiosta "Verkkotunnuksen liittäminen".

  • Office 365 -palvelun hallinta

    Office 365 -palvelun käyttäjähallintaan käytetään Sonera Sovelluskauppaa, johon voit kirjautua täällä.

    Office 365 toimitetaan palveluun nimetylle pääkäyttäjälle. Pääkäyttäjä saa käyttöönsä Soneran palvelunhallintaliittymää (Sonera Sovelluskauppa) sekä Microsoft Online Portalia (MOP) varten tarvittavat pääkäyttäjätunnukset. Pääkäyttäjä ylläpitää yrityksen tarvitsemaa lisenssimäärää, joka on laskutuksen peruste. Palveluun nimetty pääkäyttäjä on oikeutettu tekemään muutospyyntöjä käyttäjätietoihin ja palveluun. Yrityksen palvelun pääkäyttäjällä pitää olla käytössä toimiva sähköpostiosoite. Pääkäyttäjällä pitää olla aktivoitu Sovelluskauppatili. Pääkäyttäjä myös aktivoi yritykselle tilatun palvelun.

    Kirjaudu käyttäjähallintaa Sovelluskauppaan
    Kirjaudu Microsoft Online Portaliin

  • Office 365 -palveluun vaihto

    Siirtyminen jostain toisesta palvelusta Office 365 -palveluun on palvelukuvausehtojen mukaisesti aina asiakkaan omalla vastuulla. Siirtyminen ja siihen liittyvä työ ei sisälly Office 365 -palveluun.

    Jos yrityksenne käytössä on jokin toinen sähköpostipalvelu ja siirrytte nyt käyttämään Office 365 -palvelun sähköpostisovellusta, vastaatte Office 365 -palvelun sähköpostilaatikoiden luomisesta ja datan siirtämisestä vanhasta palvelusta Office 365 -palveluun. Huomioittehan myös että sähköpostipalvelua varten varattu verkkotunnuksen nimi ei voi samanaikaisesti olla käytössä muun sähköpostipalvelun kanssa.

    Voitte tilata Soneralta maksullisena toimenpiteenä apua siirtymiseen Sonera Käyttötuesta esimerkiksi Avaimet käteen -palveluna. Siirtyminen hinnoitellaan tapauskohtaisesti.

    Lue lisää Sonera Käyttötuesta

     

  • Pääkäyttäjä

    Asiakas nimeää palvelua varten palvelun pääkäyttäjän, joka saa käyttöönsä Soneran palvelunhallintaliittymän (Sonera Sovelluskauppa) sekä Microsoft Online Portal:in (MOP) varten tarvittavat pääkäyttäjä (admin) tunnukset. Pääkäyttäjä ylläpitää asiakkaan tarvitsemaa lisenssimäärää, joka on laskutuksen peruste. Palveluun nimetty pääkäyttäjä on oikeutettu tekemään muutospyyntöjä käyttäjätietoihin. Asiakkaan palvelun pääkäyttäjällä pitää olla käytössä toimiva sähköpostiosoite.

    Lisätietoja pääkäyttäjän roolista täältä (Microsoft Technet englanninkielinen sivusto).