Kustannussäästöjä laskujenvälityspalvelulla

Helsingin kaupunki: "Sonera on luotettava ja tehokas laskujenvälittäjä"

Helsingin kaupunki oli Soneran laskutuspalveluiden ensimmäinen iso asiakas. Sonera välittää lähes 1,4 miljoonaa kaupungin myyntilaskua vuodessa. Laskutuspalvelun käyttö on tuonut kaupungille huomattavia kustannussäästöjä.

"Luotettava ja tehokas." Näin Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelu-liikelaitoksen, Talpan, tietohallintopäällikkö Lauri Mattila luonnehtii laskutusyhteistyötä Soneran kanssa. Sonera välittää lähes 1,4 miljoonaa kaupungin laskua vuodessa. Valtaosa niistä on sosiaali- ja terveyspalvelujen palvelumaksuja.

Yhteistyö alkoi kesällä 2014, kun Sonera voitti Helsingin kaupungin järjestämän julkisen tarjouskilpailun. Sopimus on voimassa vuoteen 2018.

Minulle oli yllätys, että Sonera tarjoaa laskutuspalveluita. Edellytyksemme oli, että palveluntarjoaja suoriutuu suurista volyymeista ja sopimus on kaupungille edullisin. Yhteistyö Soneran kanssa on täyttänyt kaikki odotukset", Lauri Mattila sanoo.

Talpa hoitaa myyntilaskutuksen yli 30 asiakasvirastolle, joista osa on liikelaitoksia ja osa osakeyhtiöitä.

Sonera on sähköisen laskutuksen edelläkävijöitä Suomessa. Sillä on 4,5 miljoonaa omaa yritys- ja yksityisasiakasta, joille se lähettää 23 miljoonaa laskua vuodessa. Sähköisen laskutuksen lisäämiseen pyrkii myös Helsingin kaupunki.

"Valtaosa asiakkaistamme on kuluttaja-asiakkaita. Tällä hetkellä sähköisten laskujen osuus on reilut 20 prosenttia ja määrä on kasvussa. Haemme säästöjä kampanjoimalla e-laskun puolesta. Kun e-laskutuksemme osuus lisääntyy, olemme kiinnostuneita myös Soneran tarjoamasta mahdollisuudesta sähköisten laskujen personointiin", Lauri Mattila sanoo.

 

"Luotettava ja tehokas"

Lauri Mattila

Tietohallintopäällikkö, Talpa

Kiinnostuitko laskujenvälityspalvelusta?

Jätä yhteydenottopyyntö ja otamme sinuun yhteyttä.

Jätä yhteydenottopyyntö

Haaste

Taloushallintopalvelu-liikelaitos (Talpa) lähettää vuodessa valtavan määrän laskuja. Asiakkaille saattaa lähteä yhden päivän aikana 30 000 laskua, joten palveluntarjoajan pitää selviytyä isoista volyymeista. Laskutuspalvelun pitää toimia virheettömästi koko sopimuskauden ajan.

Ratkaisu

Sonera vastaa Talpan myyntilaskujen välityksestä. Helsingin kaupungin kriteerinä sopimusta solmittaessa oli korkea laatu: tiedot laskujen perillemenosta pitää saada luotettavasti ja reaaliajassa. Asiakaspalvelutilanteissa on oleellista pystyä kertomaan, milloin lasku on välitetty pankkiin tai tulostettu postin kuljetettavaksi.

Hyödyt

Asetetut laatutavoitteet ovat toteutuneet: sähköiset tai paperiset laskut saapuvat asiakkaille oikeasisältöisinä määrätyssä ajassa. Sopimuksen ratkaisuperusteena oli kaupungille edullisin tarjous. Laskutuspalvelun hinnoittelu on selkeää ja yhteistyöstä Soneran kanssa tulee huomattavia kustannussäästöjä. "Kaupungille oleellista on, että myyntilaskujen välityspalvelu toimii niin tarkasti, ettei sopimuksiin tarvitse kajota palvelun aikana", Lauri Mattila sanoo.