Käytämme sivustolla evästeitä palvellaksemme sinua paremmin. Jatkamalla sivustomme käyttöä hyväksyt evästeiden käytön.

OK

Lue lisää

Hyödyllistä tietoa laskutuksesta

Tältä sivulta löydät tietoa laskutuksestamme, kuten eri laskutusmuodoista, Maksumuistutuspalvelusta ja suljetun liittymän avaamisesta. Klikkaa alla olevia otsikoita lukeaksesi lisää.
 

Vaihtoehdot laskun vastaanottamiseksi

Voit valita laskutusmuodoksesi yhden kolmentyyppisestä sähköisestä laskustamme tai halutessasi saat laskusi paperilla postitse.
 

Sähköiset laskutusmuodot


Verkkolasku pankkikanavaan (e-lasku yrityksille)
Verkkolasku operaattorikanavaan
Sähköpostilasku
Miten toimitetaan?
Suoraan verkkopankkiin tai noudettavaksi pankin eräsiirrosta.
Suoraan yrityksen ostolaskujärjestelmään.
Sähköpostiosoitteeseen.
Kenelle sopii?
PK-yrityksille, jotka haluavat käyttää pankkia sähköisten laskujen vastaanottamiseen.
Yrityksille, jotka haluavat käyttää verkkolaskuoperaattoria sähköisten laskujen vastaanottamiseen.
Niille, joille Verkkolasku ei sovi.
Paljonko maksaa?
Verkkolasku on Soneran osalta maksuton palvelu, pankin oma hinnoittelu tulee tarkistaa pankista.
Verkkolasku on Soneran osalta maksuton palvelu, verkkolaskuoperaattorin laskutus tulee tarkistaa verkkolaskuoperaattorilta.
Sähköpostilasku on maksuton palvelu.
Lisätietoja
Lisätiedot

Tilaa
Lisätiedot

Tilaa
Lisätiedot

Tilaa

Paperilasku

Paperilaskun lähettämisestä veloitamme hinnaston mukaisesti 10 €/lasku laajakaista- tai matkapuhelinlaskusta. Löydät laskusi myös Yritysportaalin Laskuarkistosta, jossa voit maksuttomasti katsella laskujasi n. vuoden ajalta, tarkistaa maksutilanteen ja tilata puheluerittelyn.

Voit tilata paperilaskun itsepalvelulomakkeella. Valitse kohdassa ”Laskutustapa (sähköinen lasku)” vaihtoehto ”Paperilaskuna, maksullinen.”
 

Mallilaskut ja laskun lukuohjeet

Matkapuhelinlaskun malli yrityksille
Tutustu matkapuhelinliittymien mallilaskuun ja katso, kuinka luet laskua.

Verkkolaskumalli
Tutustu sähköisen verkkolaskun malliin ja katso, kuinka luet laskua.

Yritysten puhelinpakettien laskutulkki
Tutustu laskutulkkiin ja katso, mistä puhelinpakettisi koostuu ja miten loppusumma kertyy.
Yrittäjän puhelinpakettien laskutulkki (pdf)
 

Laskutuskaudet ja laskutusrajat

Matkapuhelinlaskut
Matkapuhelinpalveluiden laskutuskausi on kuukauden mittainen jakso, jonka alkamis- ja päättymispäivät löydät laskultasi. Kuukausimaksut lisätään tulevalle laskulle laskutuskauden alussa. Kuukausimaksuihin kuulumattomat ja paketin yli menevät puhelut, viestit ja nettikäyttö veloitetaan laskulla erikseen.

Laskutusraja on yritysasiakkailla 50 €. Jos laskutettava summa jää rajan alle, yhdistetään se seuraavaan laskuun. Tällöin laskutusjaksona näytetään kaikkien laskutettavien jaksojen aikaväli. Laskutusrajasta riippumatta lasku lähetetään vähintään 6 kuukauden välein.

Kiinteän verkon laskut
Verkkopalveluiden laskutuskausi on kalenterikuukausi. Liittymän ja lisäpalveluiden maksut laskutetaan jälkikäteen, jotta mahdolliset liittymälle tehdyt laskutukseen vaikuttavat muutokset ennättävät voimaan.

Laskutusraja on yrityksillä 20 €. Jos kuitenkin viimeisimmän laskun lähettämisestä on kulunut 90 vuorokautta eikä laskutusraja vielä täyty, lähetetään yrityksellesi normaalista laskutusaikataulusta poikkeava lasku.
 

Laskutusosoitteen muutos

Mikäli yrityksesi käynti- tai laskutusosoite muuttuu, voit ilmoittaa siitä meille osoitteenmuutoslomakkeella.

Huomaa, että liittymän tai palvelun omistajan tai käyttäjän muuttuessa muutokset tehdään Liittymä- ja palvelumuutokset -lomakkeella. Maksajan muuttuessa muutokset tehdään Laskutusasiat-lomakkeella.
 

Maksuaikaa laskulle ja Maksumuistutuspalvelu

Maksuaikaa laskulle

Soneran yritysasiakkaana voit tarvittaessa hakea lisää maksuaikaa laskullesi. Voit hakea maksuaikaa itsepalveluna sekä Soneran matkapuhelinlaskuille että kiinteän verkon laskuille.

Näin haet maksuaikaa
  • Kirjoita viesti OSAMAKSU laskunumero (esim. OSAMAKSU 12345678910) jos haluat jakaa laskun kahteen osaan tai MAKSUPÄIVÄ laskunumero, jos haluat siirtää laskun maksupäivää. Lähetä viesti numeroon 15400.
  • Saat paluuviestinä sopimusehdotuksen ja jatko-ohjeet.
  • Maksusopimuksen tekemisestä tekstiviestillä ei veloiteta erillistä palvelumaksua. HYVÄKSY-viestistä veloitetaan 0,14 € (alv 0 %).
  • Hyväksy sopimus lähettämällä viesti HYVÄKSY numeroon 15400 0,14 € (alv 0%).
  • Paluuviestinä saat ilmoituksen sopimuksen hyväksymisestä sekä laskun maksamiseen tarvittavat tiedot.

Huom! Palvelu toimii vain Soneran matkapuhelinliittymästä lähetetyllä tekstiviestillä.

Lisätietoja maksuajan hakemisesta.

 

Maksumuistutuspalvelu

Maksumuistutus on maksuton palvelu, joka lähettää sinulle muistutusviestin, mikäli ylität laskun eräpäivän. Maksaessasi laskun heti muistutuksen saatuasi vältyt ylimääräisiltä muistutuskuluilta.

Voit lukea lisää palvelusta, ottaa sen käyttöön Yritysportaalissa tai tilata sen yhteydenottolomakkeella.
 

Eräpäivä ylitetty

Mikäli et ole maksanut laskua eräpäivään mennessä, lisätään seuraavan laskuusi korkolain mukainen viivästyskorko. Sonera veloittaa yritysasiakkailta viivästyneen maksusuorituksen määrälle viivästyskorkoa, joka on kahdeksan prosenttiyksikköä korkeampi kuin kulloinkin voimassa oleva Suomen Pankin vahvistama viitekorko.

Lisäksi 16.3.2013 on astunut voimaan uudistettu laki saatavien perinnästä (10e§). Lakiin perustuen Sonera veloittaa yritysasiakkailta viivästyneen laskun muistutuskuluja 40 €/lasku, mikäli laskusta on lähetetty maksukehotus.

Mikäli laskua ei ole maksettu tai maksu ei näy Soneralla 28 päivän kuluttua laskun alkuperäisestä eräpäivästä, se voi johtaa Soneran liittymien ja palveluiden sulkemiseen. Ne avataan uudelleen, kun suoritus erääntyvästä maksusta on saapunut meille. Avauksesta veloitamme hinnaston mukaisesti.

Tutustu myös Maksumuistutuspalveluumme, niin vältyt jatkossa ylimääräisiltä maksumuistutuskuluilta.
 

Liittymä tai palvelu suljettu erääntyneen laskun vuoksi

Mikäli käyttämäsi Soneran liittymät tai palvelut on suljettu maksamattoman laskun vuoksi, ne avataan uudelleen kun suoritus erääntyvästä laskusta on saapunut meille. Avauksesta veloitamme hinnaston mukaan.
 

Laskukopiot itsepalveluna

Kaikki yrityksesi laskut ovat nähtävissä laskukopioina Yritysportaali-palvelun Laskuarkistossa, jossa voit katsella laskujasi 24 kuukauden ajalta, tarkistaa maksutilanteen ja tilata puheluerittelyn. Voit myös halutessasi tilata laskukopiot paperisina tai tulostaa ne omalla tulostimellasi.

Yritysportaalissa voit lisäksi hallinnoida liittymiä, palveluita ja laskutustietoja keskitetysti online-palveluna. Samalla säästät sekä aikaa että rahaa, sillä kaikki online-palveluina tehdyt kytkennät ja muutokset ovat maksuttomia.

Jos yritykselläsi ei ole vielä käytössä Yritysportaalia, voit hankkia tunnukset ja ottaa sen käyttöösi helposti itsepalvelulomakkeella.

Kirjaudu Yritysportaaliin
Tilaa Yritysportaali
Lue lisää Yritysportaalista
 

Raportointipalvelu

Sonera Raportointipalvelu antaa mahdollisuuden seurata helposti yrityksesi viestintäpalvelujen käyttöä ja kustannuksia. Raportoinnin avulla voit muun muassa tunnistaa eniten kustannuksia aiheuttaneet palvelut ja käyttäjät sekä seurata kuukausittaisia muutoksia palvelujen käytössä.

Palvelun osa-alueita ovat matkapuhelinlaskutuksen raportointi, kiinteän puheen laskutusraportointi sekä tietoliikennepalveluiden raportointi.

Voit kysyä lisää tai tilata palvelun yhteydenottolomakkeella.
 

Hinnasto

Hinnastosta löydät hinnat kaikille tuotteillemme ja palveluillemme, mukaan lukien eri laskutustavoille.
 

Paytrail-kertamaksaminen

Voit ostaa kauttamme laitteita Paytrail-kertamaksuna nyt myös yritysasiakkaana. Kertamaksamista varten tarvitset luottokortin tai verkkopankkitunnukset. Laitteet laskutetaan arvonlisäverollisena.

Kun ostat laitteen kertamaksuna, sinun ei tarvitse ostaa sen yhteydessä uutta liittymää, jos sinulla on jo jokin voimassa oleva Soneran mobiililiittymä. Näin voit Paytrail-kertamaksamisen avulla hankkia uuden puhelimen ilman erillistä liittymän vaihtoa.

Paytrail-kertamaksaminen on mahdollista vain verkkokaupassamme.
 
Etkö löytänyt etsimääsi? Ota yhteyttä yritysasiakaspalveluumme tai tavoita asiantuntijamme Yritysportaalin chatissa.
 
 

Hyvä yritysasiakas – tervetuloa asioimaan Soneran kanssa

Valitse edustamasi yrityksen koko alla olevista vaihtoehdoista, jotta voimme palvella sinua mahdollisimman hyvin.

Yhteystiedot