Telealalla arkea muuttamassa

Petri Lindqvist aloitti Soneralla myyntihommissa. Myyntitiskin näkymät houkuttelivat: Soneran maailma ja sen tarjoamat uramahdollisuudet veivät miehen mennessään.
 
Me suomalaiset olemme mobiilialan mallikansaa. Olemme tottuneet kohtuuhintaisiin, mutta laadukkaisiin verkkoihin ja palveluihin. Niistä kertominen on arkipäivää Petri Lindqvistille. Hän työskentelee Soneralla ja edistää näin ihmisten viestintää: hän esimerkiksi tuo markkinoille uusia, tehokkaampia matkapuhelinliittymiä.
 
Lähdit rakentamaan uraasi asiakasrajapinnasta.Kertoisitko polustasi.
– Kun meille tulee töihin, Soneran maailma ja sen mahdollisuudet avautuvat. Meillä monet urapolut saavat alkunsa
myymälöiden asiakaspalvelutehtävistä. Sieltä omakin ura lähti mukavasti lentoon. Myyntityö tarjosi konkreettisen kosketuksen mobiilialaan. Sitten vastuut kasvoivat ja siirryin myymäläpäällikön tehtäviin. Suora asiakastyö
opetti näkemään asiakkaan tarpeet ja antoi vankan pohjan uusien tehtävien hoitoon.

Asiakastyöstä suuntasin katseeni Sonera Kauppojen markkinointiyksikköön. Siellä tartuin mielenkiintoiseen, uuteen haasteeseen, kun pääsin suunnittelemaan myymälöiden tuotevalikoimaa – mitä tuotteita otetaan tarjoomaan ja miten ne ovat esillä. Työ oli hyvin konkreettista tekemistä logistiikan maailmassa. Valmistumisen häämöttäessä Soneralla puhalsivat muutosten tuulet, ja yrityksessä avautui paljon uusia paikkoja. Tartuin jälleen uuteen mahdollisuuteen, operaattorituotteiden kehittämiseen tarjoomahallinnan yksikössä.
 
Mitä tarjoomahallinnan yksikkö käytännössä tekee?
– Vastaamme koko kuluttajien mobiilivalikoimasta. Tuotteisiimme kuuluvat esimerkiksi puhelinliittymät, liikkuvat
laajakaistat ja prepaid-tuotteet. Toimimme tuotteiden keskiössä: varmistamme, että tuotetta hallinnoidaan ja markkinoidaan hyvin ja että siitä viestitään oikein.

Omalla vastuullani on matkapuhelinliittymien, kuten Sopiva-liittymän, lanseeraus. Tuotteiden kehityksessä ja lanseerauksessa toimimme tiiviissä tiimissä. Tarvitsemme ydinjoukkoon mm. markkinoinnin, viestinnän ja sosiaalisen median asiantuntijoita. Tiimit elävät ja muotoutuvat aina tarpeen mukaan.
 
Mikä on olennaista uusia tuotteita kehittäessä?
– Kuuntelemme huolellisesti asiakkaiden ääntä samalla, kun mietimme omia tavoitteitamme. Teemme taustatutkimusta
ja pyrimme löytämään sopivan kokonaisuuden. Olennaista on, että tuote pääsee kehittymään asiakkaiden tarpeiden mukaisesti.
 
Millaista on olla telealalla?
– Olen pienestä pitäen ollut kiinnostunut tekniikasta. Nuorempana laitteet inspiroivat, mutta urakehitykseni myötä olen kiinnostunut myös hinnoittelumalleista ja hankkeiden toteutustavoista maailmalla. Kovin monella toimialalla tuskin pääsee tekemään töitä näin monipuolisesti ja palvelemaan yhtä suurta asiakasjoukkoa kerralla.

Ala on mahtava ja uniikki – se tarjoaa jatkuvasti uutta opittavaa. Samalla näen alan haasteena kovan kilpailun, joka aiheuttaa nopeita käänteitä.
 
Miten Sonera pysyy vahvana pelurina?
– Asiakkaillamme tulisi olla Sonerasta erinomainen kokemus. Meidän tulee jatkossakin tarjota asiakkaille sellaisia välineitä, jotka vapauttavat aikaa heidän ydintoimintaansa. Soneran pitkä historia antaa meille vankan pohjan. Meitä onkin asiakashaastattelussa verrattu artisti J. Karjalaiseen. Olemme vanha tuttu ja luotettava kumppani, joka osaa aina uudistua.

Katso kaikki uratarinat

Minua inspiroi työskennellä kansainvälisessä ympäristössä mahtavien työkavereiden kanssa, jossa itsellä on paljon annettavaa ja koko ajan oppii uutta.

Petri Lindqvist

Ammattinimike: Business Manager
Koulutus: Tradenomi (logistiikka), Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2009

Lisäarvoa kansalliselle turvallisuudelle

Minua inspiroi ovien avaaminen tietämättä tarkkaan mitä niiden takana on. Nautin itseni haastamisesta ja harkittujen riskien ottamisesta.

Antti Luoto Asiakkuusjohtaja / Key Account Manager

Sonera Kaupassa työskennellessä ei käy aika pitkäksi

Olen kokenut parhaat hetket työssäni silloin, kun asiakaspalvelu on onnistunut ja asiakas lähtee tyytyväisenä myymälästä, ja myös palaa samasta syystä.

Jan Enckelman Sales Agent, Sonera Kauppa

Lisäarvoa kansalliselle turvallisuudelle

Minua inspiroi ovien avaaminen tietämättä tarkkaan mitä niiden takana on. Nautin itseni haastamisesta ja harkittujen riskien ottamisesta.

Antti Luoto Asiakkuusjohtaja / Key Account Manager

Sonera Kaupassa työskennellessä ei käy aika pitkäksi

Olen kokenut parhaat hetket työssäni silloin, kun asiakaspalvelu on onnistunut ja asiakas lähtee tyytyväisenä myymälästä, ja myös palaa samasta syystä.

Jan Enckelman Sales Agent, Sonera Kauppa

Samantyyppisiä paikkoja

Tehtävänimike

Maa

Kaupunki

Haku päättyy