Tiedonjanoa, tarvetta kuulua ja tulla kuulluksi

Ihminen on janonnut tietoa ja yhteenkuuluvuutta jo ammoisista ajoista asti. Eikä trendissä ole nähtävissä laantumista, vaan pikemminkin päinvastoin: nykyihminen kerää tietoa ja kommunikoi enemmän ja nopeammin kuin koskaan ennen. Soneran teknologiajohtaja Kalev Reiljanin porukassa tekniikka on valjastettu tyydyttämään tätä ikiaikaista tarvetta.
 
Mihin telekommunikaatiota oikein tarvitaan?
– Ihminen kaipaa yhteisöä, hän on myös utelias ja haluaa oppia uutta. Lisäksi kaipaamme arjen sujuvuutta. Haluamme päästä nopeasti tietoon käsiksi, tavoittaa toiset ihmiset ja kommunikoida heidän kanssaan. Ihmiset haluavat löytää samanlaisia ajattelijoita, kokea yhteenkuuluvuutta ja olla yhteydessä, missä ikinä liikkuvatkaan. Tätä kaikkea me Soneralla mahdollistamme, siksi asiakaslupauksesta tiivistetty slogan kuuluukin ”enemmän elämää”.
 
Teknologisoituvassa maailmassa mennään kovaa haipakkaa. Miten kilpailussa ja kehityksessä pysyy mukana?
– Sonera rakentaa omaa tarinaansa. Meidän on toki seurattava markkinoita, tunnettava kilpailijamme ja ymmärrettävä, mitä muualla maailmassa kehitetään. Mutta pelkästä kilpailijoiden seuraamisesta tulee helposti perässä hiihtoa. Siksi lähdemme siitä, että kuuntelemme, tutkimme ja seuraamme asiakkaiden ääntä — koko ajan. Johtajammekin soittaa asiakkaille ja keskustelevat heidän kanssaan. Tavoitteemme on, että saatu palaute läpäisee koko yrityksen, tuotekehityksestä myyntiin. Kun työntekijämme saavat palautetta hyvästä palvelusta, se herättää positiivista ylpeyttä ja motivoi kehittämään lisää.
 
Mikä on sinun roolisi teknologiajohtajana?
– Tehtäväni on rakentaa parempaa ja vahvempaa asiakaskokemusta ja täyttää ”enemmän elämää” -lupausta. Teknologia on toimintamme sydän, joka tuo eloa koko yhteiskuntaan. Insinööri joka kehittää tuotetta tai palvelua voi omalla toiminnallaan tehdä 100 000 asiakasta onnelliseksi tai onnettomaksi. Johtajana haluan olla läsnä, auttaa yksilöitä ja tiimiä toteuttamaan tätä kehitystä. Uskon vahvasti johtajarooliin valmentajana ja palvelijana.
 
Olet urallasi ehtinyt tunnustella monenlaista telekommunikaation ja tietoliikenteen maaperää. Olet ollut osana Venäjän, Ukrainan ja Turkin mobiilialan kehitystä Nokian ja Nokia Siemens Networksin matkassa. Miltä telealan tulevaisuus näyttää, mitä kokemustesi pohjalta voisi odottaa?
– Meidän alalla ennustaminen on joskus vähän samanlaista kuin sääennustusten tekeminen. Erilaisissa teknologioissa saattaa tapahtua lyhyessä ajassa valtavia muutoksia, mutta pitkällä aikavälillä ennusteissa on pysyvyyttä ja ne voivat hyvinkin osua oikeaan. Esimerkiksi dataliikenne kehittyy verkoissa jatkuvasti, ja ihmiset keräävät ja jakavat tietoa yhä enemmän. Tällaiselle kehitykselle ei ole näkyvissä mitään isoa jarrua seuraavan 20 vuoden aikana.
 
Miltä Soneran kehityspolku näyttää tulevaisuudessa?
– Vielä on matkaa lopulliseen maaliin. Pitkän historian takia meillä on paljon asioita, joista meidän pitäisi oppia pois. Siinä suhteessa olemme uudistumispolulla. Muutoksen aikaansaamiseksi on oltava hyvin pelkistetty. Tulisi valita enintään kolme tärkeintä asiaa, joita on pidettävä jatkuvasti pinnalla selkeän viestinnän keinoin. Lisäksi tarvitaan yhteistyötä läpi organisaation. Se vapauttaa energiaa ja mahdollistaa oman työn merkityksen kokemisen aivan uudella tavalla. Yhteistyö tarjoaa ”vau-elämyksen”: tästä kehityspolusta lähtee positiivinen muutoksen kierre!


Katso kaikki uratarinat

Meidän alalla ennustaminen on joskus vähän samanlaista kuin sääennustusten tekeminen.

Kalev Reiljan

Ammattinimike: Teknologiajohtaja
Koulutus: IMD, Executive MBA

Lisäarvoa kansalliselle turvallisuudelle

Minua inspiroi ovien avaaminen tietämättä tarkkaan mitä niiden takana on. Nautin itseni haastamisesta ja harkittujen riskien ottamisesta.

Antti Luoto Asiakkuusjohtaja / Key Account Manager

Vastuullisuutta ja menestystä henkilöstön hyvinvoinnista

Minua inspiroi innostuneiden ihmisten kanssa työskentely, uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytäminen erilaisiin haasteisiin.

Heini Hulkkonen HR Manager

Lisäarvoa kansalliselle turvallisuudelle

Minua inspiroi ovien avaaminen tietämättä tarkkaan mitä niiden takana on. Nautin itseni haastamisesta ja harkittujen riskien ottamisesta.

Antti Luoto Asiakkuusjohtaja / Key Account Manager

Vastuullisuutta ja menestystä henkilöstön hyvinvoinnista

Minua inspiroi innostuneiden ihmisten kanssa työskentely, uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytäminen erilaisiin haasteisiin.

Heini Hulkkonen HR Manager

Samantyyppisiä paikkoja

Tehtävänimike

Maa

Kaupunki

Haku päättyy