Viestintäratkaisujen globaali edelläkävijä

Informaatioyhteiskunnassamme kommunikoidaan enemmän kuin koskaan aiemmin. Muutoksen pyörteissä painiskelevat kuluttajat ja yritykset peräänkuuluttavat yhä kehittyneempiä viestintäratkaisuja. Sonera pyrkii tarjoamaan parhaan ratkaisun jopa siihen "viimeisimpäänkin huutoon". Niinpä työ kansainvälisellä tietoliikennealalla vaatii tekijältään valppautta.
 
Globaalissa tuotehallinnassa pyöritään monimutkaisen tekniikan ja järjestelmien parissa. Kaiken lähtökohtana on kuitenkin asiakkaan aito tarve. Esimerkiksi se, kuinka voi tehokkaasti kommunikoida kollegan kanssa, joka istuu tuhansien kilometrien päässä? Tällaisiin haasteisiin Jani Koskinen tuo ratkaisut pöydille.
 
Miten sinusta tuli soneralainen?
– Olen aina ollut kiinnostunut tekniikasta, mutta alaa opiskellessani aloin kuitenkin kaivata rinnalle kaupallista näkökulmaa. Niinpä täydensin opintokokonaisuuttani ja hain maisteriohjelman kautta Kauppakorkeakouluun. Jo opiskeluaikoina minua kiehtoi tietoliikenneala ja Sonera sen keskiössä. Niinpä hain Soneralta töitä ja sain tuotehallinnasta mielenkiintoisen tehtävän – siinä tekniikka ja kaupallisuus löivät sujuvasti kättä. Vastaan tuotteiden kannattavuudesta ja niiden kehittämisestä asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaisesti.
 
Mitä nykyisessä tehtävässäsi globaalissa tuotehallinnassa tehdään?
– Tiimimme vastaa yritysasiakkaiden viestintäratkaisuista. Yritykset voivat tehostaa viestintäänsä hyödyntämällä ratkaisujamme, jotka kattavat koko skaalan aina perinteisistä lankaliittymistä moderneihin yhdentyvän viestinnän palveluihin (UC-palvelut). Voimme hyödyntää esimerkiksi globaaleja videoneuvotteluratkaisuja tai läsnäolotietoa siten, että vaihteessa osataan paikantaa kaivatut henkilöt. Työssä on hienoa, että asiakkaista liikkeelle lähtenyt tarve saadaan konkreettisin tuloksi vastaamaan tarvetta. Pystymme aidosti tuomaan ihmisten työarkeen toiminnallisuutta.
 
Millä tavalla kansainvälisyys näkyy työssäsi?
– Hallinnoimme tiimissäni pohjoismaisia tuotteita. Pohjoismainen yhteistyö on siis tiivistä, mutta esimerkiksi toimittajasuhteet välittävät kontaktipintaa myös muualle maailmaan. Kansainvälisen työyhteisön lisäksi kansainvälisyys
tuo uusia näkökulmia. Silmät on pidettävä auki koko maailmalle. Ihmisten tarpeet voivat maailman uusien virtausten ja tuulien myötä muuttua nopeasti. Niinpä maailman muutosten ja trendien seuraaminen on olennainen osa työtä.
 
Mitä kansainvälisyys vaatii ja antaa?
– On oltava avoin. Myös kielen ja kulttuurin tuntemus on luonnollisesti tärkeää. Vaikka yrityskielemme on englanti, olen alkanut opiskella ruotsia. Kielen kautta uskon pääseväni lähemmäksi ruotsalaisten ajattelua ja kulttuuria. Samalla olen huomannut, kuinka kansainvälisyys avartaa omaa ajatteluani. Ruotsalainen konsensushakuinen kommunikaatiotyyli voi joskus tarjota jotainuutta meille suoraviivaisille suomalaisille.

Mitä odotat Soneralta tulevaisuudessa?
– Suomessa kysytään liikkuvan työn ratkaisuja, mikä luo palveluiden kehittämisen kannalta haastavan ympäristön. Uusi toimitusjohtajamme Johan Dennelind rohkaisee yritystämme kehittymään entistä innovatiivisempaan suuntaan. Meitä kannustetaan kyseenalaistamaan olemassa olevaa sekä avoimesti tuomaan esille uusia ideoita. Uskon, että jo pelkästään tämä on positiivinen signaali tulevaisuudestamme.

Katso kaikki uratarinat

Minua inspiroi tieto siitä, että kehittämämme ja toimittamamme ratkaisu vastaa täydellisesti asiakkaan tarpeita.

Jani Koskinen

Ammattinimike: Product Manager
Koulutus: Diplomi-insinööri (tietoverkkotekniikka), Teknillinen korkeakoulu, 2008. KTM (Information and Service Management), Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, 2012

Lisäarvoa kansalliselle turvallisuudelle

Minua inspiroi ovien avaaminen tietämättä tarkkaan mitä niiden takana on. Nautin itseni haastamisesta ja harkittujen riskien ottamisesta.

Antti Luoto Asiakkuusjohtaja / Key Account Manager

Sonera Kaupassa työskennellessä ei käy aika pitkäksi

Olen kokenut parhaat hetket työssäni silloin, kun asiakaspalvelu on onnistunut ja asiakas lähtee tyytyväisenä myymälästä, ja myös palaa samasta syystä.

Jan Enckelman Sales Agent, Sonera Kauppa

Lisäarvoa kansalliselle turvallisuudelle

Minua inspiroi ovien avaaminen tietämättä tarkkaan mitä niiden takana on. Nautin itseni haastamisesta ja harkittujen riskien ottamisesta.

Antti Luoto Asiakkuusjohtaja / Key Account Manager

Sonera Kaupassa työskennellessä ei käy aika pitkäksi

Olen kokenut parhaat hetket työssäni silloin, kun asiakaspalvelu on onnistunut ja asiakas lähtee tyytyväisenä myymälästä, ja myös palaa samasta syystä.

Jan Enckelman Sales Agent, Sonera Kauppa

Samantyyppisiä paikkoja

Tehtävänimike

Maa

Kaupunki

Haku päättyy