Sonera Kaupan työntekijöiltä ei hymy hyydy

Sonera Kaupassa työskennellessä ei käy aika pitkäksi. Myymälöissä vallitsee rento ilmapiiri ja kaikki panostavat hyvän tiimihengen ylläpitämiseen. Jan Enckelman on työskennellyt Kampin Sonera Kaupassa syksystä 2006 alkaen. Kotkasta alun perin kotoisin oleva myyntitykki nauttii täysillä työstään asiakkaiden parissa. Janin omistautumisesta työhönsä kuvaa hyvin hänen olkavarttaan koristava tatuointi, johon on taiteiltu Soneran logo.
 
Olkavarrestasi löytyy tatuointi, johon on sommiteltu Soneran logo. Kertoisitko lisää tatuoinnin idean synnystä?
– Noh, se oli aluksi puolittainen vitsi työkavereiden kesken. Olin lähdössä lomalle yksi kesä ja aikeeni oli ottaa uusi tatuointi. Heitin työkavereilleni, että otan ison Sonera-logon selkääni, mutta sitä en kuitenkaan tehnyt. Sen sijaan otin myöhemmin Soneran logon sekä myyjätunnukseni olkavarressani jo olleeseen tatuointiin pienemmässä muodossa. Ehkäpä tästä voi päätellä, että viihdyn työssäni!
 
Mikä on saanut sinut sitten viihtymään Soneralla?
– Minulla on usein sellainen fiilis töissä, että olisin kuin pikkupoika karkki- tai lelukaupassa. Tuotteita ja palveluita tulee koko ajan lisää, ja teknologia kehittyy huimaa vauhtia. Töissä pitää olla aina ajan hermolla, mistä pidän. Hyvä esimerkki tuotteiden ja palveluiden nopeasta kehittymisestä on muun muassa tablettien käytön monipuolistuminen verrattuna parin vuoden takaiseen tilanteeseen. Nyt niillä katsotaan televisiota, esimerkiksi Sonera Viihdettä mobiilisti, pelataan pelejä, surffaillaan netissä, luetaan sähköpostit ja tehdään jopa töitä. Kehittyvän tuote- ja palveluvalikoiman lisäksi olen viihtynyt Soneralla yrityksen hyvän ilmapiirin vuoksi.
 
Miten hyvä yhteishenki Soneralla mielestäsi rakentuu?
– Soneralla on yleisesti ottaen aika matala hierarkia, mikä on mielestäni ehdottoman hyvä asia. Esimiehet ovat todella helposti lähestyttävissä, ja heille voi mennä puhumaan asiasta kuin asiasta. Minulle ei ole koskaan tullut Soneralla tunne, että en voisi mennä täällä juttelemaan jonkun kanssa siksi, että hän työskentelee esimerkiksi johtavassa asemassa. Hyvään yhteishenkeen vaikuttaa ehdottomasti myös se, että vaikka työntekijöitä on laidasta laitaan, on kaikille tärkeää se, että ilmapiiri on avoin ja rakentava sekä työtoveria kunnioittava. Meillä ei todellakaan muistella työkavereiden vahinkoja, joita varmastikin sattuu kaikille. Työkavereita ei syytellä tai mollata, vaan palautetta annetaan rakentavassa hengessä. Ongelmat pyritään ratkaisemaan ja sitten mennään jo eteenpäin. Joka vanhoja muistelee, sitä tikulla silmään. Itselleni ilmapiirillä on todella iso merkitys työssä viihtymiseen enkä ole missään muualla törmännyt näin ainutlaatuiseen yhteishenkeen. Toki haluan myös omalla toiminnallani pitää sitä yllä.
 
Mikä työssäsi asiakkaiden parissa on parasta? Entä haasteellisinta?
– Olen kokenut parhaat hetket työssäni silloin, kun asiakaspalvelu on onnistunut ja asiakas lähtee tyytyväisenä myymälästä ja myös palaa samasta syystä. Olen sosiaalinen, joten työ ihmisten parissa on minulle mieluisa. Välillä tulee tietysti kiperiä tilanteita myymälässä, mutta pyrin kääntämään ne voitoksi. Mieleeni on jäänyt selvästi eräs tilanne, jossa asiakas oli hyvin tyytymätön ja valmis lakkauttamaan asiakkuutensa. Hän oli jo siirtämässä asiakkuutensa toisaalle, mutta kuuntelemalla asiakasta ja keskustelemalla hänen kanssaan pääsimme yhteisymmärrykseen ja asiakassuhde säilyi. Pitkän keskustelumme päätteeksi asiakas kiittelikin sitä, että vihdoin hän oikeasti ymmärsi, mitä palveluita hän on ostanut ja mitä hän mistäkin maksaa.
 
Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?
– Todennäköisesti minut löytää Soneralta, sillä en lähde kulumallakaan! En ole itse asiassa edes miettinyt asiaa sen kummemmin, sillä viihdyn työssäni niin hyvin sen mielekkyyden, haastavuuden ja kiinnostavuuden takia. Jos tulevaisuudessa siltä tuntuu, niin Soneran sisältä löytyy varmasti uusia haasteita. Oli työni sitten mikä tahansa, niin haluan tehdä töitä ehdottomasti ihmisten parissa. Minua ei saa millään työskentelemään ypöyksin toimistokopissa.


Katso kaikki uratarinat

Olen kokenut parhaat hetket työssäni silloin, kun asiakaspalvelu on onnistunut ja asiakas lähtee tyytyväisenä myymälästä, ja myös palaa samasta syystä.

Jan Enckelman

Ammattinimike: Sales Agent, Sonera Kauppa

SoneraPartio parantamassa asiakaskokemusta

Hyvään asiakaskokemukseen kuuluu se, että avun saamisen lisäksi saa kokemuksen lämminhenkisestä kohtaamisesta.

Jari Viljemaa Communications Officer SoneraPartiossa

Telealalla arkea muuttamassa

Minua inspiroi työskennellä kansainvälisessä ympäristössä mahtavien työkavereiden kanssa, jossa itsellä on paljon annettavaa ja koko ajan oppii uutta.

Petri Lindqvist Business Manager

SoneraPartio parantamassa asiakaskokemusta

Hyvään asiakaskokemukseen kuuluu se, että avun saamisen lisäksi saa kokemuksen lämminhenkisestä kohtaamisesta.

Jari Viljemaa Communications Officer SoneraPartiossa

Telealalla arkea muuttamassa

Minua inspiroi työskennellä kansainvälisessä ympäristössä mahtavien työkavereiden kanssa, jossa itsellä on paljon annettavaa ja koko ajan oppii uutta.

Petri Lindqvist Business Manager

Samantyyppisiä paikkoja

Tehtävänimike

Maa

Kaupunki

Haku päättyy