Vastuullisuutta ja menestystä henkilöstön hyvinvoinnista

Soneran HR-manager Heini Hulkkonen näkee vastuullisuuden läheltä, henkilöstönäkökulmasta. Soneralla huolehditaan siitä, että kukin pääsee kehittymään ja kasvattamaan osaamistaan. Hyvinvoiva, työstä nauttiva henkilöstö on kaiken toiminnan lähtökohta – sen varassa lepää niin vastuullisuuden toteutuminen kuin asiakastyytyväisyyskin.
 
Heini valmistui Itä-Suomen yliopistosta pääaineenaan yhteiskuntapolitiikka. Opintoja ei kuitenkaan hoidettu Suomen kamaralla, vaan sujuvasti Ranskassa, jossa hän vietti 5 vuotta opiskeluajastaan. Valmistuttuaan Heini palasi Suomeen, vaikka opiskelu ulkomailla oli ollut antoisaa.
 
Miten päädyit HR-tehtäviin?
– Urani alussa lähdin tutustumaan HR-tehtäviin konsultoinnin ja myynnin näkökulmista. Huomasin, että myyntityö on kivaa. Pohjimmiltaan myynnissä on kyse ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta.HR-konsulttina teleala tuli tutuksi, ja myöhemmin sain syventää henkilöstötyön kokemuksiani kiinalaisen tietoliikenneyhtiön HR-managerina. Pienessä myyntikonttorissa HR-paikalla pääsi liiketoiminnan iholle.
 
Millaisen maailman Sonera on sinulle avannut?
– Vuosi Soneralla on takana, ja jopa verkkoteknologia on tullut aina vain tutummaksi. Nykyisessä työssäni nautin erityisesti hyvästä esimiestyöstä ja tiimihengestä. Täällä on todella rautaista osaamista, josta saan hyvää oppia. Kasvun mahdollisuudet ovat muutenkin aidosti työntekijöitä varten. Jo heti työsuhteeni alussa minulle selvitettiin, miten roolissani voi kasvaa ja päästä eteenpäin.
 
Miten näet Soneran toteuttavan vastuullisuutta?
– Kestävä kehitys ja yhteiskuntavastuu ovat toki keskeiset vastuullisuuden alueet, mutta itselleni vastuullisuus konkretisoituu selkeimmin hyvän esimiestyön kautta. Hyvä johtajuus takaa, että vastuullisuutta todella toteutetaan.

Henkilöstömme hyvinvointi huomioidaan kokonaisvaltaisesti, ja tavoitteemme ovat selkeät. Omaa työtehtävää voi kehittää, ja oppimista tuetaan. Meillä on myös työkulttuuri, joka kannustaa avoimeen kommunikointiin. Ja hyvä henkilöstöjohtaminenhan johtaa lopulta hyvien asiakaskokemusten lisäksi siihen, että vastuullisuus toteutuu.

Soneralla halutaan kantaa vahvasti vastuuta myös nuorten työllistymismahdollisuuksista. Olemme pääyhteistyökumppanina Suomen lasten ja nuorten säätiön järjestämässä Vastuullinen kesäduuni-kampanjassa. Haluamme panostaa nuoriin ja kesätyökulttuurimme kehittämiseen.
 
Miten oma työsi linkittyy vastuulliseen henkilöstöpolitiikkaan?
– Työtehtäväni on liiketoiminnan HR:ssä, joten pääsen lähelle varsinaista liiketoimintaa. Haluamme tuottaa maailmanluokan asiakaspalvelua. Niinpä jokaisen tulisi olla selvillä siitä, miten oma työ linkittyy loppuasiakkaisiin ja suurempiin kokonaisuuksiin. Näen omassa roolissani tärkeänä olla rakentamassa kulttuuria, jossa jokainen voi ja haluaa antaa parhaansa. Haluan tukea esimiehiä heidän kaikissa haasteissaan ja omalta osaltani varmistaa liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamisen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä.
 
Miltä tulevaisuus näyttää?
– Tämänhetkisissä saappaissani on kasvuvaraa. Saan kehittyä oman roolini puitteissa ja samalla pääsen kehittämään toimintatapojamme ja prosessejamme. Meillä on lupa myös epäonnistua. Täällä pääsee siis rohkeasti kokeilemaan asioita ja haastamaan itsensä.

Katso kaikki uratarinat

Minua inspiroi innostuneiden ihmisten kanssa työskentely, uusien näkökulmien ja ratkaisujen löytäminen erilaisiin haasteisiin.

Heini Hulkkonen

Ammattinimike: HR Manager
Koulutus: Yhteiskuntatieteiden maisteri (yhteiskuntapolitiikka), Itä-Suomen yliopisto, 2006

Ura ja perhe-elämä sulassa sovussa

Tällainen järjestely vaatii joustavuutta kaikilta osapuolilta.

Johanna Kivistö Senior Insurance Manager

Kun asiakkaan ääni ratkaisee

Onnistumisemme on kiinni ihan jokaisesta ketjun lenkistä ja eri osasten yhteispelistä.

Mari Sundell Customer Experience Manager

Ura ja perhe-elämä sulassa sovussa

Tällainen järjestely vaatii joustavuutta kaikilta osapuolilta.

Johanna Kivistö Senior Insurance Manager

Kun asiakkaan ääni ratkaisee

Onnistumisemme on kiinni ihan jokaisesta ketjun lenkistä ja eri osasten yhteispelistä.

Mari Sundell Customer Experience Manager

Samantyyppisiä paikkoja

Tehtävänimike

Maa

Kaupunki

Haku päättyy