Apu ja tuki

Usein kysyttyä puhelinliittymistä

Tästä ohjeesta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Puhelimeni ja liittymäni varastettiin tai katosi. Mitä teen?

Suosittelemme, että suljet liittymän tilapäisesti Omilla Sivuilla, ettei kukaan pääse käyttämään liittymääsi väärin.

Katso tarkemmat ohjeet liittymän sulkemisesta ja avaamisesta

Voit sulkea liittymän tilapäisesti myös soittamalla Sonera Asiakaspalveluun 0200 1 7000 (ulkomailta +35820017000, mpm/pvm, myös jonotusajalta) tai käymällä Sonera Kaupassa.

Asiakaspalvelun aukioloaikojen ulkopuolella voit sulkea matkapuhelinliittymän milloin tahansa soittamalla Vikapalveluun 0206 9 0101 (ulkomailta +35820690101, mpm/pvm, myös jonotusajalta).

Miten voin irtisanoa liittymäni?

Jos harkitset Soneran liittymän irtisanomista, voit lakkauttaa liittymän soittamalla asiakaspalveluumme 0200 1 7000 (mpm/pvm) tai käymällä lähimmässä Sonera Kaupassa.

Liittymän irtisanominen onnistuu myös Omilla Sivuilla chatissa sekä yhteydenottopyyntölomakkeen kautta.

Katso asiakaspalvelunumerot ja aukioloajat

Mistä saan puhelimeni puk-koodin?

Saat koodin Omilta Sivuilta, kun olet tilannut itsellesi tunnukset palveluun ja kirjautunut sisään. Käyttäjätunnuksena Omille Sivuille toimii oma matkapuhelinnumerosi. Salasanan saat lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400 (0 €). Saat koodin myös soittamalla asiakaspalveluumme 0200 17000 (mpm/pvm).

Voit myös luoda itsellesi Sonera Tunnuksen, jolla pystyt hallinnoimaan kaikkia matkapuhelinliittymiäsi ja näet kerralla kaikkien omistamasi liittymien puk-koodit. Luo tunnus täällä >>

Mistä saan tunnukset Omille Sivuille?

Käyttäjätunnuksena toimii oma matkapuhelinnumerosi. Salasanan saat lähettämällä tekstiviestin SALASANA numeroon 15400 (0 €). Tarkemmat ohjeet löydät Omien Sivujen kirjautumissivulta.

Miten voin tilata palveluita liittymääni?

Tilaa Omilta Sivuilta seuraamalla polkua Omat Sivut > Liittymän hallinta > Liittymän palvelut ja sopimukset > Uusien palveluiden tilaus, soita asiakaspalveluumme 0200 17000 (ma-pe 8-20 ja la 9-16.30, jonotuksen ja puhelun hinta mpm/pvm minuutilta) tai tule käymään lähimmässä Sonera Kaupassa.

Mistä voin tarkistaa liittymäni saldon?

Lähetä tekstiviesti SALDO numeroon 15400 (0,17 €/viesti). Näet saldosi myös Omilta Sivuilta seuraamalla polkua Omat Sivut > Saldo ja laskut > Tarkempi saldo.

Puhelimeni ei toimi, mistä saan apua?

Ohjeista ja vinkeistä löydät apua tavallisiin vika- ja ongelmatilanteisiin:

Matkapuhelinliittymän vikatilanteet

Voit tarvittaessa myös soittaa tekniseen asiakaspalveluumme numeroon 0206 90101 (mpm/pvm). Ennen yhteydenottoa voit auttaa meitä selvittämään vikaa tutustumalla Ohjeisiin ja vinkkeihin.

Mistä löydän vastaajani tunnusluvun?

Vastaajan tunnusluku on määritelty palvelun kytkennän yhteydessä. Saat tarvittaessa uuden tunnusluvun soittamalla asiakaspalveluumme 0200 17000 (mpm/pvm).

Miksi sim-korttini rekisteröinti epäonnistui?

Yleensä rekisteröinti epäonnistuu siksi, että kortti on viallinen tai asiakaspalvelu on sulkenut liittymän. Selvitä asia soittamalla asiakaspalveluumme 0200 17000 (mpm/pvm).

Miten saan puhelimeeni mms- ja internet-asetukset?

Asetukset on lähetetty puhelimeesi tekstiviestillä ottaessasi Soneran liittymän käyttöön. Jos asetuksia ei ole tallennettu tai ne puuttuvat muusta syystä, tilaa ne Omilta Sivuilta tai lähetä tekstiviesti ASETUKSET numeroon 15400 (0 €). Tallenna asetukset ja käynnistä puhelin uudelleen. Huom! Asetusten tekstiviestitilaus ei toimi iPhone, Lumia ja Android -puhelimissa.

Miten voin siirtää numeroni operaattorilta toiselle?

Mikäli liittymäsopimuksesi on toistaiseksi voimassa oleva, numeronsiirto operaattorilta toiselle on helppoa milloin tahansa. Voit säilyttää vanhan matkapuhelinnumerosi myös silloin, kun päätät vaihtaa operaattoria. Voit siirtää puhelinnumerosi operaattorilta toiselle, vaikka liittymässäsi olisi vielä voimassa määräaikainen sopimus. Vanhaan määräaikaiseen sopimukseen liittyvät kuukausimaksut on siirtomahdollisuudesta huolimatta maksettava sellaisenaan sopimuskauden loppuun saakka. Esimerkkinä tästä vaikkapa määräaikaisella sopimuksella hankitun puhelimen jäljellä oleva maksuosuus sekä liittymän mukaiset maksut.

Lisätietoa numeronsiirrosta

Mistä löydän Soneran verkkokartat?

Voit tarkistaa kartasta esimerkiksi Soneran 3G- ja 4G-verkkojen saatavuuden sekä verkon nopeuden. Rakenteilla olevat verkot -kartasta näet käynnissä olevat verkon parannus- ja rakennustyöt. Häiriökartta kertoo Soneran verkossa mahdollisesti olevat häiriötilanteet.

Peittoaluekartta
Rakenteilla olevat verkot
Häiriökartta

Miten voin sulkea liittymäni väliaikaisesti?

Jos puhelimesi ja sen sim-kortti on esimerkiksi kadonnut tai varastettu, voit sulkea liittymäsi väliaikaisesti Omilla Sivuilla, soittamalla asiakaspalveluumme 0200 17000 (mpm/pvm) tai käymällä lähimmässä Sonera Kaupassa.

Kuinka toimin varkaus- tai rikkoutumistapauksissa?

Jos vakuutettu puhelimesi on varastettu, pudonnut, kastunut tms., soita mahdollisimman pian Pohjolan numeroon 010 253 6711 (arkisin klo 9–17).

Varaudu selvittämään henkilötietosi ja kuvaamaan puhelimen vahingoittuminen mahdollisimman tarkasti. Pysy sen puhelimen lähettyvillä, josta soitit palvelunumeroon. Näin voit vastata vakuutusyhtiön mahdollisiin lisäkysymyksiin vahinkotapahtumasta, vahingon laadusta, sekä itse puhelimesta.

Jos puhelimesi ei toimi, mutta et tiedä sille tapahtuneen mitään vahinkoa, toimita puhelin lähimpään Sonera Kauppaan tai ota yhteyttä puhelimen valmistajaan.

Oliko tästä apua?

Palautteesi on meille tärkeää ja vastaamalla voit vaikuttaa sivuston sisältöön.

Kyllä Ei

Kiitos palautteestasi!

Palautteesi on meille tärkeää ja sinulle kanava vaikuttaa avun ja tuen sisältöön.

Kiitos palautteestasi!

Harmi ettet tällä kertaa löytänyt täältä apua. Oletko jo kokeillut Soneran asiakaspalvelua numerossa 0200 1 7000(mpm/pvm)?