Apu ja tuki

Usein kysyttyä nettiyhteyksistä

Tästä ohjeesta löydät vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin.

Nettiyhteys pätkii, mitä teen?

Jos nettiyhteys hidastelee tai pätkii, syitä voi olla useita. Kartoitat vian helposti tutustumalla näihin ohjeisiin:

Nettiyhteys hidastelee

Miten käytän kiinteää laajakaistaa langattomasti?

Langaton lähiverkko (WLAN) on kätevä tapa käyttää internetiin yhteydessä olevia laitteita ilman kaapeleita ja johtoja. Kun otat WLAN-verkkoa käyttöön, suosittelemme joidenkin muutosten tekemistä modeemin tai tukiaseman asetuksiin, koska langaton verkko on yleensä oletuksena avoin. Tällöin kaikki liikenne siirretään salaamattomana ja verkkoon pääsee kuka tahansa, esimerkiksi naapurisi.

Ohjeita WLAN-asetusten tekoon

Miksi laajakaistan hinta ei ole kaikille sama?

Laajakaistaliittymän hinta riippuu verkkotekniikasta ja sijainnista. Hintaan vaikuttavat myös ylläpitokustannukset, esimerkiksi harvaan asutuilla alueilla kustannukset ovat liittymää kohti suuremmat kuin kaupungissa. Laajakaista Valokuitu -kohteissa puolestaan hintaan vaikuttaa taloyhtiösi tekemä sopimus. Liittymällä voi olla myös vain tietyn ajan voimassa oleva tarjoushinta. Tarjoukset vaihtelevat, ja uusille sekä nykyisille asiakkaille on omansa. Useimmat tarjoukset edellyttävät määräaikaisen sopimuksen tekoa.

Katso uusimmat tarjoukset

Mitä määräaikainen sopimus tarkoittaa?

Määräaikainen sopimus tarkoittaa, että teemme kanssasi sopimuksen laajakaistan toimittamisesta määräajaksi. Sopimus on voimassa osapuolten sopiman ajan, jonka aikana sopimusta ei voi irtisanoa. Sopimus jatkuu sovitun määräajan jälkeen toistaiseksi voimassa olevana. Voit irtisanoa määräaikaisen sopimuksen päättyvämään sopimuskauden loppuun ilmoittamalla siitä meille kaksi viikkoa ennen sopimuskauden päättymistä. Meillä on oikeus irtisanoa sopimus päättymään sopimuskauden loppuun ilmoittamalla siitä sinulle kaksi kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä.

Onko modeemini yhteensopiva Soneran kanssa?

Olemme koonneet listan modeemeista, jotka olemme testanneet ja havainneet hyviksi.

ADSL-modeemit
VDSL2-modeemit
Kaapelimodeemit

Mistä saan tietoa Soneran kaapeleiden sijainnista?

Soneran verkkoon kohdistuu joskus maanrakennustöiden yhteydessä vaurioita, jotka kohdistuvat useimmiten maakaapeleihin tai jakamokaappeihin. Myös ilmakaapeli voi vaurioitua esimerkiksi puuta kaadettaessa. Vaurioiden ehkäisemiseksi tulee kaivutyöhön valmistautua hankkimalla ennakkoon kaivualueen kaapelikartat sijaintineuvonnasta ja noudattaa sieltä saatavaa ohjeistusta ja varotoimia

Lisätietoa ja sijaintitietopalvelun yhteystiedot

Voiko laajakaistaa käyttää useilla laitteilla yhtä aikaa?

Kyllä voi. Kiinteään laajakaistaliittymään jaetaan viisi julkista IP-osoitetta (poikkeuksena Laajakaista Langaton, jolla on yksi julkinen IP-osoite). Mikäli käytössäsi on reitittävä verkkolaite, voit kytkeä siihen useampia laitteita.

Miksi laajakaistani toimii vain yhdestä pistokkeesta?

Asunnon kaikkia pistokkeita ei ole välttämättä kytketty, jolloin laajakaista toimii vain yhdestä pistokkeesta. Valokuituyhteys saattaa vaatia kytkentöjen muuttamista huoneistojakamosta. Ota yhteyttä isännöitsijään tai omakotitalossa paikalliseen sähköurakoitsijaan, jos tarvitset lisätietoa asiasta.

Voinko saada laajakaistan valokuidun kautta?

Valokuituverkon alueella voit tilata nopean ja tasalaatuisen Sonera Laajakaista Valokuitu -liittymän. Voit tarkistaa saatavuuden osoitteeseesi verkkosivujemme saatavuuskyselyllä tai soittamalla asiakaspalveluumme.

Mistä löydän ohjeet Inteno DG301 -laitteen käyttöön?

Inteno DG301 on Laajakaista ADSL ja Valokuitu -kohteisiin tarkoitettu päätelaite, jolla laajakaistaliittymä yhdistetään esimerkiksi tietokoneeseen. Laite sisältää reitittimen, ADSL-modeemin sekä wlan-toiminnon. Laitteen ohjeet löydät kätevästi alla olevan linkin takaa.

Laitteen ohjeet

Oliko tästä apua?

Palautteesi on meille tärkeää ja vastaamalla voit vaikuttaa sivuston sisältöön.

Kyllä Ei

Kiitos palautteestasi!

Palautteesi on meille tärkeää ja sinulle kanava vaikuttaa avun ja tuen sisältöön.

Kiitos palautteestasi!

Harmi ettet tällä kertaa löytänyt täältä apua. Oletko jo kokeillut Soneran asiakaspalvelua numerossa 0200 1 7000(mpm/pvm)?